Non-monogamie

Non-monogamie

non-monogamie … definities “per uitsluiting” zijn per definitie lastige definities.

De term non-monogamie is gebruikelijk in subcultuur van atypische seksualiteit omdat “monogamie”  in onze cultuur wel “normaal” wordt gevonden. Wanneer er niet over nagedacht wordt en iemand spreekt over een “koppel” of een “stel”, dan denkt men al heel snel aan  een heteroseksueel georiënteerd en monogaam huwelijk.
Voor de mensen die merken dat zij in hun leven graag meer willen of iets anders willen dan dat wat normaal gevonden wordt is zo’n definitie per uitsluiting vaak vooral een eerste stap.

ik ben dus niet gewoon … maar wat ben dan wel?

“Als ik niet-monogaam ben, dan ben ik wel? Ben ik dan wel iemand die stiekum, achter de rug van de partner wil kunnen vrijen? Of ben ik iemand die dat nog steeds wil, maar dan met open vizier? Wil ik alleen seks met een ander of wil ik ook een romantische relatie met die ander? En hoe vind ik dat dan als mijn partner die rechten ook graag zou hebben?
Wat zijn de verantwoordelijkheden die ik aan wens te gaan naar verschillende mensen? Wil ik ouderschap of samen wonen of wil ik ergens naartoe kunnen gaan?
Wil ik de maatschappelijke reacties aangaan en met z’n drieën naar het bedrijfsfeestje komen? …en hoe gaat het kerstfeest er uit zien?”

Waar kies je wèl voor?

Een “niet-keuze” is de eerste stap. Daarna gaat men kijken naar de vraag “wat wil ik dan wel (en waar vind ik dat)?”. Zelfonderzoek en op zoek gaan naar sociale mogelijkheden hoort daarbij.
Non-monogamie is vaak het begin van een zoektocht in de wereld van de polyamorie waarbij diegene zijn eigen mening en mogelijkheden zal moeten vinden. Deze is vaak niet permanent maar veranderlijk in de loop van de tijd.

Kink Aware Professionals kunnen hun cliënten/patiënten klanten helpen bij deze zoektocht en desgewenst voetangels en klemmen uit de weg te ruimen.

Sociale druk

Wanneer iemand kiest om non-monogaam te zijn, dan kiest iemand er voor om de normale grenzen, en daarmee ook de normale bescherming los te laten. Waar mensen gewoonlijk geen vragen zullen stellen, zal “anders zijn of doen” nu wel vragen oproepen en meningen naar voren laten komen.
Wanneer iemand morrelt aan de “normaliteit” van het normale door anders te zijn loopt hij of zij vervolgens kans op boosheid of afwijzing.

Iemand die ervoor kiest om non-monogaam te zijn, ervaart  sociale druk “terug-naar-de-norm”.  Wanneer diegene zijn of haar buiten-gewone behoeften niet kenbaar maakt, dan krijg hij of zij ook geen vragen of opmerkingen. De prijs is dan wel dat iemand bijna nergens zichzelf over belangrijke delen van zijn of haar leven kan zijn.

Ook bij behandelaren spelen dit soort zaken. Het uitgangspunt bijvoorbeeld dat  “non-monogamie is een teken van problemen met intimiteit” is niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd en slechts een persoonlijk oordeel. Met zo’n oordeel is het niet  mogelijk om de cliënt/patiënt te helpen bij zijn zoektocht naar de invulling van zijn polyamorie.

Het is makkelijker uit de kast te komen als je weet waar je naartoe gaat

 


Commentaar:

